No Story No Glory: op zoek naar het verhaal van jouw organisatie of jouw leven

Ook al hou je als communicatieadviseur je vakliteratuur bij, soms krijg je de indruk dat je de boot hebt gemist. Ineens schermen je vakgenoten met termen waar je nog nooit van hebt gehoord. Vertwijfeld vraag je je af waar het over gaat en of je de ontwikkelingen nog wel kunt bijhouden.

Eén van de termen die de laatste jaren steeds vaker valt, is storytelling. Je zou het ook ‘verhalen vertellen’ kunnen noemen, maar dat klinkt natuurlijk niet sexy genoeg. Vakgenoten raadden me ‘No Story No Glory’ van Theo Hendriks aan. Het is inderdaad een aardig boekje, leerzaam en inspirerend, al zijn een paar kanttekeningen op hun plaats.

Cover No Story No Glory

Ooit wel eens een inspirerende mission statement gehoord? Theo Hendriks niet. Er zijn maar weinig bestuurders die een bevlogen verhaal over hun organisatie kunnen vertellen. Vaak komen ze niet verder dan te debiteren wat ze doen, wie hun klanten zijn en wat hen onderscheidt van de concurrentie. Nog voor je in de auto of op de fiets zit, ben je het verhaal vergeten.
Hendriks laat zien hoe het beter kan. Veel beter zelfs. En hij weet zijn betoog – zoals je van een storyteller mag verwachten – overtuigend en op een onderhoudende manier over het voetlicht te krijgen. Als wij een verhaal vertellen, hebben we de neiging een chronologische ordening te hanteren. Je kent de boekbesprekingen van de middelbare school nog wel: en toen gebeurde dit, en toen gebeurde dat… Zelfs de spannendste thriller wordt zo slaapverwekkend.

Wetmatigheid in vijf akten
Een goed verhaal heeft een structuur. Aristoteles beschreef die al en sindsdien is er feitelijk weinig veranderd. Het is een universele vorm, een wetmatigheid in vijf akten. In het eerste bedrijf beschrijft de auteur de setting en voert hij de hoofdrolspelers op. In de tweede fase wordt de aanvankelijke rust verstoord en het conflict geïntroduceerd. De derde fase is het point of no return. Vluchten kan niet meer: de hoofdrolspeler zal de strijd moeten aangaan, die vervolgens in de vierde fase zijn climax bereikt. De vijfde en laatste fase staat in het teken van ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’.

Zijn we er daarmee? Nee. Een goed verhaal kent een held, bijvoorbeeld de oprichter van het bedrijf of de burgemeester van een stad. Hij heeft een doel voor ogen, maar stuit op tal van tegenslagen. Ook wordt hij tegengewerkt. Zijn missie dreigt uit te lopen op een fiasco, maar gelukkig krijgt hij bijtijds steun en draait de wind. Er doet zich een ommekeer voor en uiteindelijk slaagt onze held in zijn nobele streven.

Smakelijke details
Is de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf waar jij werkt in de vorm van een spannend verhaal te gieten? Is wat er gebeurd is wel boeiend genoeg en niet te triviaal? Hendriks denkt van niet. De kunst is om de verhalende elementen te ontdekken, in de wereld om je heen, in het leven dat je leidt of bij de organisatie waar je werkt. En omwille van de spanning mag je de zaken hier en daar best wat sappiger neerzetten dan ze eigenlijk waren. Kruid je verhaal liefst met details. Ze geven niet alleen smaak aan je betoog, maar maken het ook geloofwaardiger, waardoor het beter wordt onthouden.

Als je wilt zien hoe storytelling er uitziet, klik dan hier. Barack Obama vertelt losjes een anekdote uit zijn (eerste) verkiezingscampagne. Daarbij maakt hij slim gebruik van een specifieke argumentatietechniek. Hij trekt een ogenschijnlijk onbeduidend voorval in een groter verband en weet daarmee een heel stadion te enthousiasmeren.

Met storytelling laat je zien wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat, aldus de auteur. Dat maakt je sympathiek, het onderscheidt je van anderen en zorgt ervoor dat mensen zich jou herinneren. Levert het ook meer klanten op? Vergroot het de omzet? Mis je de slag om de gunst van de consument als je niet aan storytelling doet? Zo’n vaart zal het vermoedelijk niet lopen. Overigens maak ik me met dit soort vragen schuldig aan old school denken, aldus Wil Michels in zijn boek ‘Focus op Fans’. Maar dat bespreek ik later. Zoiets heet een cliffhanger…

Advertenties

Over Communicatiedieraakt

Communicatieadviseur, tekstschrijver (gespecialiseerd in ghostwriting) en fotograaf. Eigenaar van Van Rooij Communicatie. Geboeid door communicatie die raakt, ideeën die inspireren, boodschappen die emotioneren, beelden die boeien en woorden die beklijven. Ik deel dat enthousiasme graag met anderen.
Dit bericht werd geplaatst in ghostwriting en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op No Story No Glory: op zoek naar het verhaal van jouw organisatie of jouw leven

  1. Hi Martin,

    Goed verhaal! Dank voor jouw bespreking, en voor jouw licht relativerende kanttekeningen. Met het old-school gehalte van jouw vragen valt het overigens volgens mij wel mee, niet voor niets is accountability in ons vak ook steeds meer een issue aan het worden. Ik denk dan ook niet dat je de slag om de gunst van de consument mist, als je niet aan storytelling doet. Maar als je zelf geen idee hebt wat jouw verhaal is, mis je volgens mij meer dan enkel de slag om de consument.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s