Speeches die overtuigen

Bestuurders zijn mensen van het woord. Ze geven al gauw tussen de 50 en 150 speeches per jaar. Veel van die speeches zijn verplichte nummers. In een boekje over redekunst “Alleen het gesproken woord geldt!” zegt de auteur over die optredens: het allerbelangrijkste is dat de burgemeester er staat. Wát hij zegt, doet er veel minder toe. Dat is het gehoor bijna meteen vergeten. De inhoud van de toespraak is dus in veel gevallen tamelijk onbelangrijk. Die wetenschap stemt de speechschrijver deemoedig. De toespraak is nu vooral een belevenis. De spreker hoeft meestal niemand van iets te overtuigen. Dat hij de moeite heeft genomen om te komen spreken, dát telt. Als hij dan ook nog iets inhoudelijks te vertellen heeft, dan is dat mooi meegenomen.

Nou, dat kunnen ghostwriters in de zak steken. Toch zijn er natuurlijk speeches die wél belangrijk zijn. Denk aan de Amerikaanse verkiezingscampagnes. De kandidaat moet de nominatie van zijn partij in de wacht slepen. Om daarna het vertrouwen van voldoende kiezers te winnen om de komende jaren 1600 Pennsylvania Avenue NW, 20500 Washington op zijn briefpapier te kunnen zetten. Het adres van het Witte Huis. Het recept om te winnen is vrijwel altijd: verandering. Wij doen het anders, beter. Eenmaal gekozen blijkt de werkelijkheid weerbarstig. In dit verband is de uitspraak van cabaretier Fons Janssen leerzaam, die zei: het is de kunst om de werkelijkheid te accepteren en de droom trouw te blijven.

Dat is wat Obama nu te doen staat. Zijn vrouw Michelle Obama gaf op de Democratische Conventie een speech die briljant is genoemd – over de man op wie ze verliefd werd. Wat maakt haar speech overtuigend? Véél mensen kunnen zich herkennen in de universele thema’s die zij aankaart: een gelukkig gezinsleven, rondkomen met weinig geld, leven met idealen. Zij vertelt over de auto met mankementen die ze in het begin van hun relatie hebben, het enige paar goede schoenen dat Barack dan heeft – wel een maatje te klein. Over het benutten van kansen, realiseren van jouw persoonlijke droom – waarna je óók anderen die kansen gunt. Er is geen ‘wij’ en ‘zij’ voor Barack Obama – hij luistert naar iedereen, is op zoek naar goede ideeën en het beste dat zijn gesprekspartners te bieden hebben. Terwijl Michelle dit verhaal vertelt, zien we tussentijds toehoorders met vochtige ogen die luid klappen.

Er is een befaamd experiment gehouden (decennia terug) waarbij Hans Wiegel aan liberalen een verhaal vertelt met linkse argumentatie. Ed van Thijn vertelde aan zijn socialistische gehoor een verhaal met liberale argumentatie. Beide politieke mastodonten kregen bijval. Het experiment bevestigt dat de inhoud van een speech minder belangrijk is dan ons beeld van de spreker, dat is héél bepalend voor de respons. De ghostwriter van een speech waarmee vertrouwen moet worden gewonnen, kan een goed betoog schrijven met klinkende argumentatie. Uiteindelijk is de persoon van de spreker heel bepalend voor het effect van de speech. Het geheim van overtuigende speeches ligt niet alléén in de inhoud, maar vooral in een gedegen voorbereiding in combinatie met persoonlijke communicatiekracht.

Peter van den Besselaar is directeur van Bex*communicatie. Hij schreef op verzoek van Martin van Rooij een gastblog. Andersom schreef Martin van Rooij een blog voor Bex*communicatie.

Over Communicatiedieraakt

Communicatieadviseur, tekstschrijver (gespecialiseerd in ghostwriting) en fotograaf. Eigenaar van Van Rooij Communicatie. Geboeid door communicatie die raakt, ideeën die inspireren, boodschappen die emotioneren, beelden die boeien en woorden die beklijven. Ik deel dat enthousiasme graag met anderen.
Dit bericht werd geplaatst in ghostwriting. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s